torsdag 5 juni 2008

Trädgårdspyssel

Idag har jag gästspelat på jobbet igen. Det var otroligt kul att träffa klassen och få önska alla en trevlig sommar. Jag fick en fin present också, en tårtcheck, den ska komma väl till pass, kanske redan i helgen, vi ska plantera skog, då kan det behövas något gott som motivation.



Har planterat sommarplantor ikväll, tillsammans med sommarens första mygg. Jag har två rabatter,den ena är gigantiskt stor, och det ovanliga med den är att ingenting vill växa där, så den här sommaren testar jag något nytt, att omsorgsfullt spara varje ogräs, så att det åtminstone blir någonting annat än en jordöken. Det tråkiga är att knappt ens ogräset vill växa i rabatten. Den andra rabatten är minimalt liten, där vill allt växa, framför allt gräs och så en jättelik renfana, några stackars liljekonvaljer som aldrig fått tillräckligt mycket space för att orka blomma och en rosenbuske, som faktiskt verkar trivas. Historien om renfanan är faktiskt lite intressant, samma sommar som vi flyttade in fick vi nämligen en jättefin vit löjtnantshjärteplanta i inflyttningspresent. Andra sommaren vårdade jag mitt löjtnantshjärta ömt, men den ville inte blomma. Inte förrän i augusti, när det på något konstigt vis blommade gula renfaneblommor från min ömsint vårdade löjtnantshjärta.






Jag satsar istället på att ha sommarplantor i olika kärl på bron, och för att fylla ut så brukar även en hel del av mina inneblommor få komma ut på semester över sommaren.






Vi har jättehärlig morgonsol på vår bro och på eftermiddagen när det är som varmast är det lika härlig skugga där så därför sitter vi ofta på bron. Därför har mitt senaste projekt varit att virka sittlappar i olika färger av mattrasor. Så här blev det, jag har inte hunnit virka
den gula
riktigt färdigt än. När man inte sitter på dem är de som små färgglada mattor.

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Vilken rolig idé! Det blir ju perfekta sitt-plättar! ;-)

Lisse sa...

Det är perfekt och man virkar en på en kväll,så det är inget stort projekt att fixa. De blir ganska tjocka, så de värmer skönt under rumpan.

Anonym sa...

Du måste ha en himla grov virknål till det där! Är det vanliga mattrasor?

Kicki O

Lisse sa...

Det är helt vanliga mattrasor, men jag försöker välja sådana som är klippta av hyfsat tunna och släta tyger, annars måste man vara jättestark för att orka virka med dem. I den gröna fick jag slut trasa i mitten av det sista varvet, och fyllde på med en frottetrasa, det blev inte bra, och var jättejobbigt att virka. Jag använder den största virkkroken som min farmor lämnade i arv, jag tror att det är nr 6 el. 7.